“Selagi dia boleh bert4han,”Bapa Berkorban Kirimkan RM30 Duit Terakhirnya Demi Anaknya belajar

apabila melihat anak orang lain kehiupanya  selesa berada di menara gading, Ada juga anak orang lain yang  sedang berjuang  sanggup mengikat perut sambil belajar bersungguh-sungguh ketika berada di tempat yang sama.

Seorang pengguna Twitter, Azlan Shah @azlanshahnk berkongsi pengalamannya bertemu dengan seorang bapa yang sanggup berkorban wang ringgit terakhir di poket sendiri demi memelihara pendidikan   anak lelaki yang sedang melanjutkan pengajian di universiti.

semasa  dia sedang bersenam, Azlan di  panggil  oleh seorang pengawal keselamatan yang sudah berusia dan bertanya sama ada dia mempunyai akaun CIMB.

Ketika Azlan menjawab dia ada akaun bank itu, pak cik pengawal ini bertanya bolehkah Azlan membantunya memindahkan wang ke dalam akaun anaknya dan dia akan memberikan wang tunai kepadanya.

Gambar Hiasan
Azlan bertanya berapa banyak wang yang perlu dipindahkannya, dan pak cik itu memintanya untuk memindahkan RM30.

Azlan kemudian ingin tahu berapa lama anaknya itu dapat bertahan dengan hanya diberi wang belanja RM30?

Jawab pak cik itu, “Selagi dia boleh bertahan. Dia kata ada kena beli buku sekarang. Kalau habis, dia akan minta lagi. Saya betul-betul tengah ketat sekarang.”

Gambar Hiasan
Azlan bertanya sama ada anaknya itu mendapat biasiswa atau bantuan pinjaman kerajaan, dan pak cik itu berkata tidak ada kerana dia menanggung sendiri pendidikan anaknya.

Kata Azlan, “Sebahagian kita, RM30 adalah kos harian untuk memesan penghantaran makanan tetapi sebahagian orang lain, itu adalah kos perbelanjaan yang dihantar oleh ibu bapa mereka untuk bertahan selama beberapa minggu atau bahkan berbulan.”

Gambar Hiasan
Azlan mengakhiri bebenangnya dengan menulis, situasi seperti ini akan terus mengingatkan kita untuk sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada kerana kita tidak pernah tahu apa yang sedang dilalui oleh orang lain.

Wang belanja RM30 tidak banyak, yang semestinya menjadi rungutan buat ramai orang pada hari ini, tetapi  pengorbanan yang ditanggung oleh seorang bapa untuk mendapatkan RM30 demi melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang  pemberi nafkah keluarga benar-benar menyentuh hati dan menginsafkan.

 

Baca lagi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *